KLUB MŁODYCH ODKRYWCÓW

Klub Młodego Odkrywcy to spotkania, to angażujące zajęcia, to atmosfera! Dzieci i młodzież wspólnie eksperymentują pod okiem Opiekunów. Zdobywają samodzielnie wiedzę. W całej Polsce i za granicą działa kilkaset klubów. Centrum Nauki Kopernik  – koordynator programu – wzmacnia rozwój KMO przy wsparciu Partnera Strategicznego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

KMO – co jest tu ważne?

  • Podczas spotkań najważniejsze jest osobiste zaangażowanie.
  • Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów i zamiast zaglądać do podręcznika.
  • Uczestnicy zdobywają odpowiedzi poprzez eksperymentowanie.
  • Kluczowa jest metoda badawcza, która rozwija wiele kompetencji i zdolności jednocześnie, pozwala na przekraczanie szkolnych granic między przedmiotami i pokazuje, że popełnianie błędów jest o tyle cenne, że uczy rozwiązywać problemy. Przedmiotem takich badań – zależnie od wieku dzieci – mogą być doświadczenia z magnesami, obserwacje Kosmosu czy analiza czystości wody w pobliskiej rzece.

Proste zasady klubu





  • Nie trzeba dużo pieniędzy ani nawet specjalnie wyposażanego laboratorium, by robić ciekawe i poważne eksperymenty. Przedmioty otaczające nas, dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie, stanowią narzędzia do eksperymentowania.
  • Klub można założyć wszędzie: na wsi i w mieście, w Polsce i zagranicą, w przedszkolu, szkole i całkiem niezależnie od systemu formalnej edukacji.
  • Nasz klub to cotygodniowe spotkania chętnych klubowiczów z klasy 1c
  • Już działamy!



  • Badamy zjawiska kapilarne








12.12.2018





19.12.2018
CO PŁYWA A CO TONIE
Dzisiaj badaliśmy jakie materiały pływają a jakie toną. Zastanawialiśmy się od czego to zależy
Wnioski:


  • łódka papierowa unosi się na wodze, ale gry papier zamoknie tonie- bo ma duży ciężar
  • orzechy i żołędzie pływają , bo mają w środku powietrze
  • kasztany toną, ale te wysuszone pływają (j.w.)
  • szpilka tonie, ale położona na ręczniku papierowym po zatopieniu ręcznika nadal unosi się na wodzie
  • gdy posmarujesz palec mydłem- drobinki unoszące się na wodzie "uciekają"od palca
  • papierowa łódka może unieść kilka kasztanów
  • gdy do łupinki orzecha przymocujemy plastelinowy maszt- łupinka pływa, gdy masz jest krzywy- przewraca się
  • plastelina tonie, ale łódka z plasteliny lub cienki plasterek plastelinowy pływają




23.01.2019
Magiczny świat baniek



Porównywaliśmy wielkość wydmuchanych baniek, sprawdzaliśmy, czy z trójkątnej formy powstanie trójkątna bańka i jak szybko można zrobić "morze piany".

30 .01.2019
Tańczące rodzynki- Co się stanie, gdy wrzucimy rodzynki do gazowanej wody? Dlaczego opadają na dno a potem unoszą się do góry i znów opadają?- hipotezy stawiał Bartek, a potem wszyscy je sprawdzali. Następnie sprawdzaliśmy , jakie właściwości ma soda i co się stanie , gdy rodzynki wymoczymy w słonej i słodkiej wodzie.


27.02.2019
Robimy eksperymenty z balonami. Od nadmuchiwania do samolotu odrzutowego.

Okazało się,że naelektryzowany balon :




  • podnosi włosy
  • zbiera papierki
  • zakrzywia strumień wody
  • bez kleju "przykleja się do różnych powierzchni

Można na nim usiąść i nie pęka od razu!

Niestety siły odrzutowej balonika nie udało nam się sfotografować- tak szybko gnał po naprężonym sznurku! Za to sami wymyśliliśmy eksperyment- przekazywanie dźwięku przez telefon balonowy- bardzo dobrze udowodnił,że dźwięk to drgania.


6.03.2019- lecimy w kosmos!

Najpierw sprawdzaliśmy, czy łatwo jest odkręcić śrubkę w stanie nieważkości ( u nas zastąpiła ją miska z wodą i gumowe rękawice)
Potem tworzyliśmy kosmiczne wiry i galaktyki z mleka barwników i płynu do naczyń. Pomimo tego,że wiedzieliśmy wszystko o napięciu powierzchniowym- efekt i tak nas zaskoczył!
20.03 
Jajeczne eksperymenty
Nauczyliśmy się jak odróżnić jajko surowe od gotowanego
i oddzielać żółtko od białka ( a nie było to łatwe- w wielu miskach powstała jajecznica :))
Gdy dodamy do wody soli nawet najcięższe jajka pływają!
Najlepsze jednak czekało nas na koniec

27.03 2019
Jak dużo może udźwignąć zwykły makaron? Budowaliśmy makaronowe mosty i konstrukcje i sprawdzaliśmy ich wytrzymałość na obciążenie. Za pomocą kalkulatora obliczaliśmy i le makaronowych słomek byłoby potrzeba,żeby unieść człowieka, skoro 33 słomki wystarczyły,żeby unieść litr wody, czyli 1 kg.





9.05.2019- Kręcioła, czyli poznajemy działanie grawitacji i siły odśrodkowej
Zajęcia prowadził nasz gość specjalny, dzięki któremu nie tylko poznaliśmy tajniki siły odśrodkowej, ale również wykonaliśmy piękne prace plastyczne a później wykorzystując wiedzę osuszyliśmy huśtawkę na szkolnym placu zabaw.






Komentarze

Popularne posty